הפעלת ביטוח רכב במוסך לאחר תאונה
הפעלת ביטוח רכב במוסך לאחר תאונה
תאונה היא לא עניין נעים. זהו אירוע שמשאיר אחריו הרבה מאוד משקעים – ולא צריך להיפגע פיזית כדי שזה יקרה. כולנו חוששים מאוד מרגע התאונה, ובצדק, אך לא מכינים עצמנו לרגעים שאחרי: מה עושים לאחר התאונה? היכן מתקנים את הרכב? ואיך מפעילים את ביטוח הרכב כך שתזכו לפיצוי המלא שמגיע לכם? מייד נבין הכל.
לאחר התאונה: הרכב דורש תיקון רציני
בשנים האחרונות, השתפרה לאין ערוך רמת הבטיחות ברכבים החדשים. לא פעם אדם יכול לצאת ללא פגע מתאונת דרכים, כאשר הרכב עצמו נותר מרוסק והרוס לחלוטין. הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא כמובן לנהוג על פי ההנחיות בזירת התאונה: החליפו פרטים עם המעורבים באירוע, הזעיקו את כוחות הביטחון וההצלה והגישו עזרה לפצועים, אם יש כאלו.
לאחר שעניין זה טופל, הגיע הזמן לחשוב מה הלאה. מה עושים עם הרכב והיכן מתקנים אותו? התשובה לכך פשוטה: מוסך. שם תוכלו לברר את מידת הנזק, להבין מה בדיוק דרוש כדי לתקן את הרכב ומה על המוסכניק לעשות כדי להחזירו לכביש. בהתאם לתשובות אלו, תדעו כמה חברת הביטוח אמורה לשלם לכם כפיצוי – על פי פוליסת הביטוח שברשותכם. וכך תקבלו את התשובות לשאלות הללו:
לאיזה מוסך לקחת את הרכב?
זו אולי השאלה החשובה ביותר, וכך יודעות גם חברות הביטוח. הבעיה היא, שבמקרים רבים הן מנצלות את הבלבול בו שרוי המבוטח לאחר התאונה, ומשכנעות אותו לגרור את הרכב הניזוק ל'מוסך הסדר' – מוסך שנמצא עם החברה בקשר עסקי.
איננו אומרים באופן גורף כי מוסכי הסדר הם מוסכים לא טובים, אך שימו לב כי לכל מהלך כזה יש סיבה: אמנם החברה מבטיחה לטפל בכל הסידורים הקשורים לתיקון הרכב – כולל אספקת רכב חלופי במידת הצורך והפחתה בדמי ההשתתפות העצמית – אך בתמורה לכך היא חוסכת כמה שיותר בעלויות התיקונים, לעיתים גם על חשבון איכות התיקון. במצב כזה, חברת הביטוח היא הלקוח של המוסך, ובעליו יעשה הכל כדי לרצות את אנשי הביטוח – ולא אתכם.
מעבר לזה, מדוע שתפנו את הרכב למוסך שאינכם מכירים? אם יש בבעלותכם רכב כבר תקופה ארוכה, אתם בוודאי מטפלים בו במוסך מסוים שאת אנשיו אתם מכירים היטב. אין שום סיבה שאת תיקון הרכב לאחר התאונה תבצעו במקום אחר.
מה שווי הנזק? שאלו את השמאי
אחד מאנשי המקצוע שתכירו בשלב זה, הוא השמאי. שמאי הרכב הוא מומחה אשר יכול לאמוד את עלויות הנזקים, אומדן שיהווה מעין חוות דעת מקצועית גם עבורך כלקוח וגם עבור חברות הביטוח. למעשה, מוסכים רבים מסתמכים גם הם על חוות דעתו של השמאי לא פעם (על אף שעל פי חוק אסור לעשות כך).
כאן חשוב שתזכרו: חברת הביטוח שלכם בוודאי תציע לכם למנות לבדיקה זו שמאי מטעמה, אך לפי החוק מותר לכם לזמן לבדיקה שמאי מטעמכם. לעיתים מזמינה חברת הביטוח שמאי מסוים במטרה לשמור על האינטרסים שלה בלבד, ולא על שלכם. אם אתם רוצים לשמור על האינטרסים שלכם, מומלץ שתזמינו אדם חיצוני, או לכל הפחות תבחרו את השמאי המתאים לכם מתוך הרשימה שהגישה לכם החברה.
היו מודעים למצב בו אתם נמצאים
בכל שלבי תיקון הרכב, חשוב שתישארו ערניים. עקבו אחר פעולתם של אנשי המקצוע, שאלו שאלות וערערו על פסיקה של כל אחד מהם, אם היא נשמעת לכם לא הגיונית. לצורך כך, ניתן להשתמש בשירות שאל את המומחה של רשת המוסכים הילוך שישי.
בנוסף, אל תשכחו לקרוא היטב את פוליסת הביטוח ולהבין מה בדיוק מגיע לכם בעקבות התאונה.
במעמד התיקון, הקפידו – בנוסף לטיפים שציינו קודם לכן – על העקרונות הבאים:
- בדקו מראש אם המוסך אליו הגעתם נמצא בהסדר עם חברת הביטוח שלכם. גם אם תחליטו לתקן שם את רכבכם, חשוב שתדעו זאת לפני תחילת התהליך.
- בררו מול שמאי שאתם סומכים עליו מהי ירידת הערך של הרכב בעקבות התאונה – ודרשו לכלול זאת בפיצוי שישולם לכם על ידי חברת הביטוח.
- דרשו מהמוסך להשתמש בחלקים איכותיים ודעו כי ברכב חדש (עד 'גיל' שנתיים) עליו להשתמש רק בחלקי חילוף חדשים – על פי חוק.
- וודאו שעלות התיקון הכוללת נקבעת בהתאם להוראות שאתם מסרתם למוסך, ולא בהתאם לקביעת השמאי או חברת הביטוח.
- אדם שמבין במכונאות רכב וברכבים יהיה לעזר רב בעת בחינת תוצאות התיקון.
פנסיה